Met sprongen vooruit!! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu Met sprongen vooruit!! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu

Met sprongen vooruit!!

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

04 Maart 2013 | China, Sjanghai

Lieve iedereen,

De laatste 2 weken ben ik begonnen op mijn school in Shanghai. Het is een heel ander soort school dan de andere 3 waar ik geweest ben. De school heeft veel meer leerlingen en ook een hoop meer van mijn leeftijd. Dit zorgt voor een hoop gezelligheid. Maar nog steeds ben ik druk aan t studeren!!

Ik heb nu in de ochtend groepsles (8 mensen) en smiddags privé les. In de ochtendles gaat het vooral om praten en het vergroten van de woordenschat, we doen hier dus niet zoveel met de karakters... jammer want dat is nou net mn sterkste punt!! Maar in de middagles doen we daar wel veel mee. De eerste keer dat ik daar binnenkwam en een gesprek had met mijn leraar vroeg hij of ik wel eens gehoord had van de HSK, dit is een toets voor buitenlanders die Chinees leren. Ik had hier wel eens van gehoord maar wist niet of ik hier al klaar voor was. Blijkbaar wel want ik mocht niveau 1 & 2 overslaan en meteen door naar niveau 3!!! :) dus daar ben ik nu vooral heel hard voor aan t leren want deze test bestaat volledig uit karakters en geen pinyin (in onze letters uitgeschreven Chinees) meer. Ook heb ik even gevraagd of het normaal is dat je dit na 350 uur les al kunt, en dat is erg snel!!! Erg egostrelend allemaal :)

Vorige week hebben we ook het boek waarmee we bezig waren afgewerkt en vandaag zouden we aan een nieuw boek met een nieuwe leraar beginnen. Nu ben ik geen elementary level (beginner) mee maar een lower interrmediate (laag gemiddeld). Dit klinkt toch al een stuk leuker dan beginner!!!

Afgelopen weekend ben ik even snel een weekendje naar Beijing geweest om met een docent van de VU te eten, omdat we toevallig om dezelfde tijd in China waren. Het was weer leuk om even een bekend gezicht te zien en over andere dingen te praten dan de Chinese lessen en weer even over Nederlandse dingen te praten :)

Nu weer hard aan de studie en volgende week weer richting Hong Kong, om naar Disneyland te gaan!!!

Tot snel,
xxxx

  • 04 Maart 2013 - 10:44

    Tante Henny En Ome Benny:

    Goed je best blijven doen,want met de snelheid waar op jiij vooruit gaat kun je er straks nog wel op af studeren. xxxxx

  • 04 Maart 2013 - 12:47

    Chaim Maarten :

    Hè san
    Ik zeg je bent goed bezig erg knap
    En nog heel veel plezier de laatste weeken

  • 04 Maart 2013 - 19:29

    Henriette En Piet:

    Hoi Sanneke
    Wat fijn dat het leren je zo goed af gaat (had dit ook wel verwacht zit natuurlijk in de famillie)
    Als ik alles lees wat je allemaal al gezien heb vraag ik mij af wat je jouw ouders nog wilt laten zien
    verder gaat het met onze club afwisselend
    Wij hopen dat je nog enkele fijne weken zult hebben
    Heel veel groetjes van ons
    Henriette en Piet

    Hawdoe wanne en tot gaw

  • 04 Maart 2013 - 22:14

    Pieter Jan En Esther:

    Dag Sanneke,
    Leuk om weer van je te lezen!
    Hier beleven we ook van alles hoor ;-)
    Je zal straks wel opkijken van je C-1000; daar is alles anders.
    groeten,
    Esther en Pieter Jan

  • 05 Maart 2013 - 13:57

    Tim En Anne:

    Draak, ben je nou alweer de slimste ??? nee hoor, echt kei goed van je. En met het vooruit zicht dat papa en mama komen helemaal leuk. Ze hebben hier gister gegeten, heel gezellig en al weer het een en ander over je gehoord. Heel veel plezier en geniet nog even van al het moois daar dikke kuz.

  • 05 Maart 2013 - 17:04

    Opa En Oma Bolderheij,:

    Hoi meisje, wat fijn, dat het zo goed gaat en geniet er maar van. De tijd gaat nu zo snel, voor jet het weet ben je weer terug en dan zijn wij benieuwd wat je gaat doen en of je nog nederlands kan spreken. Liefs en groetjes van opa en omaxxx

  • 05 Maart 2013 - 21:12

    Ada :

    He Sanneke, wat ben jij goed bezig zeg, knap hoor. en ook nog even een heen en weertje naar Beijing om te eten met een docent.
    Nog een paar weekjes dan komen je vader en moeder en kun je ze van alles laten zien wat leuk is in China, jij hebt al veel gezien maar sommige dingen zijn best leuk om nog eens te bekijken.
    Hier gaat alles goed, nog ongeveer twee weken dan komt er bij Sabrina en Peter een kleintje, best spannend hoor en dan vijf tot zes week later bij Marieke en Marcel ook een kleintje, de meiden hebben een mooie ronde buik en alles word wel wat zwaarder, Sabrina heeft veel last van haar rug en doet het rustig aan, maar het kindje ligt al helemaal goed. Marieke werkt nog tot 15 maart en dan gaat ook zij met zwangerschapsverlof, het word voor haar ook aardig veel de hele dag voor de klas, maar nog even.
    Met ons gaat het prima wij verheugen ons op het opa en oma worden. Nou Sanneke geniet nog even van je China weekjes, ook samen met papa en mama en daarna zien we je gauw terug in de polder, heel veel groetjes van Jan en Ada.

  • 05 Maart 2013 - 22:23

    Charlotte:

    Lieve Sanneke, Jij maakt net als Irma (australie en nieuw-zeeland) een geweldig leuke reis. Ben erg
    benieuwd om jou chinees te horen kletsen. Geniet nog van de laatste tijd en ook met papa en mama
    zodra ze er zijn. Veel liefs van ons allemaal.Dikke kus. Charlotte

  • 15 Maart 2013 - 15:03

    Angelique.:

    Hoi San.

    Gaat lekkerrrrrrrr!

    Straks kan je allerlei richtingen uit.......niet alleen de hulpverlenende organisties, ook het bedrijfsleven zal je echt wel zien zitten.
    Zaken doen in China is zoveel gemakkelijker als je de spraak spreekt en de letters schrijft.....om nog maar te zwijgen van tradities, normen en waarden.
    Ik zie het zo voor me bij Paul en Witteman........onze Chinadeskundige Sanneke Bolderheij...

    Nou San, beginner af en misschien op het moment dat ik dit zit te schrijven zelfs al een staatsdiploma op zak.
    En het mooie vooruitzicht om je spreekvaardigheid tegenover je ouders te kunnen bewijzen als jullie samen ergens gaan eten.
    Heel veel plezier straks met Paps en Mams en nog goede laatste loodjes gewenst in China.

    Groetjes, ook van Frits.
    Angelique.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanneke

Actief sinds 18 Sept. 2012
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 25539

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 27 Januari 2017

Ola guapos y guapas

17 Oktober 2012 - 15 April 2013

Mijn studiereis

11 November 2015 - 30 November -0001

Stage in Shanghai

Landen bezocht: