Mijn kerstverhaal - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu Mijn kerstverhaal - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu

Mijn kerstverhaal

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

25 December 2015 | China, Sjanghai

Laten we beginnen met jullie allemaal via deze weg fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar te wensen. Lekker dubbel voor iedereen die dit blog via Facebook bereikt, maar dit terzijde.

Het enige wat je hier echt merkt van de feestdagen is het feit dat het percentage Chinezen hier groter wordt. Veel buitenlanders gaan voor deze tijd van het jaar terug naar huis, dit betekent dat er voor ons vrij weinig werk is. We zijn een makelaarskantoor gespecialiseerd in het verhuren van kantoorruimte aan buitenlandse investeerders – maar zij zijn allemaal naar huis. Dus mijn taak voor deze weken is het bijwerken van de gegevens die we hebben over de kantoorruimte, dit komt neer op in mijn beste Chinees de verschillende aanbieders opbellen en vragen naar hun huidige prijzen.

Mijn andere taak is het verkennen van de verschillende districten van Shanghai. En dit wordt gecombineerd met een nieuwe client die we hebben waarvoor we alvast wat voorbereidend werk aan het doen zijn. Ik ben door mijn stagebegeleider gevraagd om hem te assisteren in een deal die hij heeft gesloten met een grote koffieketen, het lijkt een beetje op Starbucks maar is dan nog meer gericht op de kleine broodjes etc. erbij. De keten heet Brioche Doree, ik weet eigenlijk niet hoe bekend dit internationaal is. Hier is het in ieder geval een bekende, dus best wel een toffe client om te hebben! Wat ik dus tijdens mijn verkenningstochten aan het doen ben is verschillende winkelcentra binnen gaan om daar te vragen voor telefoonnummers van de verhuurders. Deze bellen wij vanaf kantoor dan terug voor de benodigde informatie – dit doen mijn Chineze collega’s om dat het net iets te veel makelaarsChinees is voor mij.

Verder ben ik natuurlijk ook weer druk aan het lessen hier! Dit gaat allemaal iets minder soepel dan de vorige keer, maar dat is natuurlijk ook vrij logisch als je mijn tijdsindeling deze keer bedenkt. Vorige keer zat ik zo’n 8 uur per dag aan mijn Chineze studie. Deze keer zit ik sowieso al 9 uur per dag op mijn werk (minimaal) en maar 4 uur per week op school. Dus ik probeer de weekenden zoveel mogelijk te besteden aan studeren, maar probeer toch ook nog wel een beetje toerist te zijn hier en de dingen te zien die ik vorige keer gemist heb.

Sorry voor mijn Jip en Janneke Nederlands bij het uitleggen van het werk dat ik doe. Ik praat hier eigenlijk alleen maar Engels en Chinees, dus sommige woorden kan ik in het Nederlands niet echt vinden. In mijn hoofd is dit echt een half Nederlands – half Engels stuk geworden en dat vond ik er maar raar uitzien. Nou weet ik alleen niet of dit echt een hele grote verbetering is...
En ja, nu ziet het eruit alsof het enige wat ik hier doe werken en studeren is. Nou is dat op zich ook wel een beetje zo – ja ben een vrij saaie nerd hier. Voor mijn werk moet ik soms ’s avonds naar netwerkevents, wat klinkt als een feestje, maar waar ik dus gewoon aan het werk ben.

Vorige week heb ik wel een deel van de andere stagiaires die hier via ICL zitten voor het eerst ontmoet. Was een leuke avond vol met Nederlands eten; ja we zijn ook hier weer goed vertegenwoordigd! Dus dit kan er wel eens voor zorgen dat ik een beetje uit mijn nerd-bubbel kruip. Ook met mijn kamergenoten kan ik het prima vinden, 2 Amerikanen en een Spanjaard.

Voor het kerstgevoel ben ik op kerstavond naar de engelstalige kerst mis hier geweest in een katholieke kerk. Het was zeker een mooie dienst met weer een hoop om lekker over na te denken! Het was verder ook wel grappig om toch veel van de liedjes te kennen ook al ken ik dan natuurlijk de Nederlandse vertaling. En het Chinese Engels waarin de dienst werd voorgedragen maakte het ook erg bijzonder! Daarna nog even lekker om 5 uur ’s-Nachts met de familie geskypt om er toch een beetje bij te zijn.

En nu weer gewoon heerlijk aan t werk, want hier is het geen feestdag! Nou, ik heb me aan mn belofte gehouden, deze is al een stuk korter!

• 25 December 2015 - 09:21

Anne:

Mooie dagen lieffie, en vergeet niet te genieten.
    liefs dikke kus....Anne

• 25 December 2015 - 10:32

Xander Van Hees:

Lieve nicht,
    vanuit Vlaardingen ook voor jou natuurlijk een mooie kerst gewenst.
    Gaaf om te lezen dat het goed met je gaat. BTW, over die nieuwe klant, Brioche Doree, die is idd echt heel groot. Daar heb ik zitten lunchen in Londen. Daar vind je ze bijna overal. Wereldwijd. Heel erg veel succes gewenst.
    Maak er een mooie kerst van en een goed oud en nieuwe. Tot snel. xxx
    Xander

• 25 December 2015 - 11:29

Frits:

Ondanks het feit dat het geen feestdagen zijn en je gewoon moet werken, toch fijne dagen gewenst Sanneke. Weer een leuk stukje!

• 25 December 2015 - 13:55

Joke:

Lieve San, wat zou ik je graag met eigen ogen bezig zien en het was weer heel leuk om jouw belevenissen te lezen. Blijf genieten van deze geweldige ervaring. Ik kijk alweer uit naar je volgende stukje, groetjes Joke en een dikke x !

• 26 December 2015 - 14:32

Piet Henriette:

Sanneke
    Het is weer een leuk verslag. Dat je nog tijd vindt om ons op de hoogte te houden.
    Het was ook heel leuk om jouw op voor jou zo laat tijdstip te kunnen spreken.
    verder hopen wij dat je vooral geniet.
    Wij wensen je van uit Uje een heel goed oud en nieuw maar voor al een gezond 2016.

PIET EN HENRIETTE

• 26 December 2015 - 23:56

Pieter Jan En Esther:

Vanuit Curucao ook voor jou heel fijne feestdagen Sanneke!
    Je bent echt een wereldburger en vorig jaar hadden we je nog hier in de tropen!
    Veel liefs,
    esther en pieter jan

• 27 December 2015 - 11:38

Opa En Oma Bolderheij:

Lieve kleindochter,
    Gezellig je gisteren te zien bij Marco. Je verslag is ook weer leuk om te lezen, zo weten wij een beetje hoe het leven bij jou is daar. Wij wensen je voor het komende jaar gezondheid en een voorspoedig jaar en hopen je bij leven en welzijn terug te zien in Nederland