Welkom in de 21e eeuw - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu Welkom in de 21e eeuw - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu

Welkom in de 21e eeuw

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

15 November 2015 | Rusland, Jekaterinenburg

Goedemorgen!

Allereerst even sorry van de spam van het vorige blog (voor de mensen in de mailing)!!! Hoewel er veel verbeterd is hier (daarover later meer) laat de kwaliteit van de WiFi soms nog te wensen over..

De eerste treinreis zit erop, Manon is niet langer een trans-Siberië expres groentje. En het bevalt allemaal prima!
In tegenstelling tot vorige x ging alles met instappen ook helemaal prima. Er is namelijk een flinke verbetering gemaakt sinds de vorige x dat ik hier was, er zijn borden in het Engels en een grotendeels te begrijpen vertrektijden bord!! Ook lopen er nu wel mensen rond die een woord Engels begrijpen. Dus deze keer met instappen liep alles soepel!
Ook wordt het mij duidelijk dat deze reis met zijn 2-en doen echt heel veel scheelt. Vier ogen zien zoveel meer dan twee!
In de trein was het ook super gezellig. In eerste instantie natuurlijk even de volle verbazing over de knusheid van de bedjes. Ja laten we het maar knus noemen, dat dekt wel lekker de lading. Manon sliep op het onderste bed en ik daarboven. Voor mensen die zich een beeld willen schetsen, als je (ja zelfs ik) hard omhoog schiet 's-morgens heb je echt de komende maand hoofdpijn.
Na de eerste cultuurshock (er zullen er nog velen volgen) begin je een beetje te settelen in die trein. Super leuk!! Schattig oud Russisch vrouwtje tegenover ons, natuurlijk geen woord Engels, en wij nog steeds geen Russisch. Maar met handen en voetenwerk kwamen we er, en hebben we eigenlijk wel een hele leuke tijd met de vrouw gehad!
Ook wordt het duidelijk dat wij er toch wel iets anders uitzien dan de gemiddelde Russische vrouw, dit resulteert in een hoop staar wedstrijden met rare Russische mannen.... Het zijn ook niet altijd de meest subtiele mensen die blijkbaar niet begrijpen dat lekker met je plastic zakje kraken om 2 uur 's-nachts misschien een tikkeltje asociaal is en ervoor zorgt dat wij er wakker van liggen...

Maar de eerste etappe houdt natuurlijk ergens op en we zijn nu beland in Yekaterinaburg, een stad ergens midden in Rusland. Hier hebben we heerlijk kunnen douchen, in een lekker bed kunnen slapen. Al zijn we het erover eens dat er niet heel veel mis is met de bedjes in de trein, je moet er gewoon niet teveel van verwachten.
Na nog een paar uurtjes slaap (we kwamen om 5 uur 's-ochtends aan dus ja, je moet wat) zijn we lekker de stad gaan bekijken en even hebben de dag afgesloten met cosmopolitans in een modern diner, heerlijk!

Zometeen is het tijd voor de volgende etappe. Dit wordt bijzonder. We stappen na ongeveer 38 uur uit in Krasnoyarsk voor een paar uur. Dan rijden we door naar Irkutsk, waar we ook alleen even de dag doorbrengen. De volgende overnachting buiten de trein zal in Ulan-Bator zijn op vrijdag. Hier verblijven we zelfs nog 1 dag in een nationaal park, in een traditionele ger. Hoe koud dat gaat worden? Veel te koud waarschijnlijk.

Dus voor nu zeggen we even gedag, we weten niet wanneer we weer online gaan zijn, maar voor het schrijven van een nieuw blog wordt dit waarschijnlijk pas zaterdag.

Xx
Sanneke & Manon

• 15 November 2015 - 12:01

Anne:

Gaaf weer! Wat schrijf je gezellig, kus.

• 15 November 2015 - 20:37

Bauke:

Lieve Sanneke, bedankt voor je mooie verslag en wat is het allemaal geweldig interessant! Dankzij jouw verhalen ben ik er ook bij. Wat leggen jullie enorme afstanden af en wat maken jullie ongelofelijk veel mee! Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal. Overigens is hier alles goed, maar het nieuws uit Parijs is erg verdrietig. Kleed je warm aam want het zal best koud zijn. Liefs van Daddy Bauke.

• 15 November 2015 - 22:22

Pieter Jan En Esther:

Heel veel succes bij de verdere reis!
    We lezen met veel plezier het reisverslag,
    groetjes,
    Pieter Jan en Esther