2/3 van de reis - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu 2/3 van de reis - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sanneke Bolderheij - WaarBenJij.nu

2/3 van de reis

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

17 Februari 2013 | China, Sjanghai

Lieve iedereen!!!!

Vandaag is het 17 februari, dat betekent dat ik 4 maanden geleden op de trein ben gestapt richting China. Het is alweer ff geleden sinds ik een lekker crackertje met kaas heb gehad en ik moet eerlijk zeggen: ik begin het te missen. Ik moet denk ik even over dat dooie punt heen en deze laatste 2 maandjes vliegen voorbij.

De lessen beginnen morgen weer en daarom ben ik vandaag ingetrokken bij mijn gastgezin. Zij namen 2 studenten in huis en laat de andere nou ook een Nederlander zijn!! Superleuk!! Hij heeft nu 3 weken Chineze ervaring dus het was leuk om voor de verandering is degene te zijn op wie iemand leunt. In het gesprek met de host-papa moest ik dus vooral het woord doen en vaak vertalen. Maar tijdens zijn hele verhaal over wat we met de douche moesten doen haakte ook ik af, ben nog niet gespecialiseerd in loodgieters-chinees...

Mijn 2 weken sight-seeing in Shanghai zijn rustig verlopen. Chinees Nieuwjaar was eigenlijk zoals ik het had verwacht. Had een Nederlandse backpacker ontmoet, dus we besloten samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Omdat het vergelijkbaar is met Kerst in Nederland moet je je voorstellen dat Shanghai vooral gevuld was met buitenlanders en de meeste Chinezen naar hun familie waren.
Op de avond zelf (zaterdag op zondag) vuurwerk, ik heb wel wat gezien, maar eigenlijk was ik op de verkeerde plek om echt van het vuurwerk te kunnen genieten, maar mooi was het toch!! De avond daarna gingen we naar een meisje met een appartement op de 30e verdieping om vuurwerk te kijken, en toen was er niks... erg jammer!!

Ook zijn we nog een avond bij een Chineze jongen te eten geweest. Dit was heel leuk vooral omdat degene die hem het langste kon van ons groepje hem misschien een uurtje kon... Neemt niet weg dat het onwijs tof was. We zaten met 10 man in zijn huis: 1 Amerikaanse, 1 Zweedse, 1 Deen, 2 Italianen, 1 Mexicaanse, 2 Chinezen en wij 2 Nederlanders. En gewoon allemaal verhalen uitwisselen over wat je in Shanghai doet en lekker eten met zijn allen was echt super gezellig!!!!

Als ik erover nadenk gaat het allemaal veel te snel!! Het is soms wel ff lastig om alleen te zijn maar het is gewoon zo leuk!!

Tot snel!!!!

xxx

• 17 Februari 2013 - 11:04

Tante Henny En Ome Benny:

Nog even doorbijten,hoe langer het duurt, hoe lekkerder het crackertje met kaas.
    xxxxxx

• 17 Februari 2013 - 12:22

Tim En Anne:

Hoe gezellig allemaal weer San, en wat ben je toch een heerlijk positief mens.
    Fijn ook om te lezen dat je het leuk vind om terug te komen....anders was er echt een probleem.
    Gelukkig komen papa en mama snel en dan vliegt het natuurlijk om.
    Geniet en maak je huiswerk....en een dikke kuz natuurlijk.

• 17 Februari 2013 - 12:25

Mama:

He wijffie wat een grappig stukje weer ik kan je nog wel een paar loodgieters handigheidjes leren maar niet in het chinees.We zijn nu bij Joke en Berten gaan zo naar de verjaardag van oma. Tot gauw XXX

• 17 Februari 2013 - 14:15

HEriette En Piet:

Hoi sanneke
    hier dan een kort bericht je van ons
    We vinden het heel fijn dat je het allemaal zo leuk vindt
    Je ouders zijn ook heel benieuwd hoe het in china is merken wij uit de verhalen"
    want de afgelopen dagen warenzij in UJE voor de auto
    Verder je loodgieters chinees is niet belangrijk
    want half china bestaat toch uit hout of bamboe hebben ze men wijs gemaakt
    Dus timmer chinees is volgens men zeker mooier? en belangrijker?
    Sanneke de groette van henriette en piet

HAWDOE WANNE EN TOT WER

• 18 Februari 2013 - 13:27

Marjoke:

Hee San!
    Ik had lang geen tijd om je verslagen te lezen, en heb nu alles in 1x gelezen. Gaaf dat het zo goed gaat met je Chinees! En ook super van Hong Kong! Jammer van je laptop, maar goed excuus voor een nieuwe hihi! En wat gaat de tijd snel, dat je nu al op 2/3 zit! Vind het in ieder geval heel leuk om het allemaal te lezen :).
    Xxxxx Marjoke

• 18 Februari 2013 - 18:51

Opa En Oma Bolderheij:

Hoi meisje, alweer over de helft. Wat gaat de tijd toch vlug. Ik heb shanghai nootjes gekocht met mijn verjaardag en op deze manier was jij ook bij ons. Wat zal je veel te vertellen hebben maar ik hoop toch wel een beetje, dat je het in het nederlands zal doen. Wij waren verleden week voor de 2e keer achter elkaar bij de chinees en toen zei hij: bent u er al weer, nu moet u oppassen anders krijgt u spleetoogjes. Zo meisje vanuit Vlaardingen een dikke zoen van opa en oma

• 19 Februari 2013 - 23:55

Frits:

Hoi Sanneke, leuk om weer te lezen! Ik reageer niet op al je epistels, maar ik lees ze wel. Dat crackertje met kaas zal er gerust wel zijn, en wat dacht je van een overheerlijke kroket van "de Ben"? Geniet nog even lekker van deze zeldzame ervaring! Tot in de lente.